صفحه اصلی > حشرات و آفات : شته خالدار هلو یا شته خونی هلو

شته خالدار هلو یا شته خونی هلو

نام علمی Pterochloroides persicae

نام خانواده Aphididae

شته خالدار هلو یا شته خونی هلو این شته میزبان هایی بسیاری دارد مانند هلو، آلو ، زردآلو ، شلیل . برخلاف خیلی از شته ها که خسارت روی برگ ها است ، این شته روی شاخه ها و تنه درختان فعالیت دارد. علت نام گذاری این شته وجود خال های متععد برروی پشت آن است. همچنین این شته در صورت له شدن یک ماده قرمز رنگ از بدنش خارج میشود که به همین دلیل به شته خونی نیز مشهور است.

خسارت شته خالدار هلو یا شته خونی هلو

نحوه خسارت این حشره به میزبان به دو صورت است: 1-تغذیه از شیره گیاهی که باعث ضعیف شدن گیاه میشود و این موضوع میتواند احتمال خسارت آفات درجه دوم مانند حشرات چوبخواه را بیشتر کند. 2- عسلک ترشح شده توسط این شته بسیار زیاد است.  به طوریکه شاخه ها ، برگ ها و میوه ها و گاهی در اثر فراوان بودن مقدار ترشح عسلک ، سطح خاک زیر درخت نیز مملو از عسلک میشود. در نتیجه جلب دوده ، قارچ و … به برگ ها و شاخه ها باعث کم شدن فتوسنتز  و درنتیجه کوچکتر شدن میوه ها و نامرغوب شدن آنها میگردد.

هنگامی که شته ها از سرشاخه ها تغذیه میکنند میتوانند خسارات زیادی به درخت وارد کند مانند بدفرم شدن و تغییر شکل شاخه ها و همپنین ریزش گل و میوه که از علائم این آفت می باشد.

میزبان شته خالدار هلو یا شته خونی هلو

این حشره یک میزبان دارد و تمام دوره  زندگی روی درختان میوه هسته دار سپری میکند.

چرخه زندگی شته خالدار هلو یا شته خونی هلو

زمستان گذرانی به شکل تخم روی درختان میوه و تخم گذاری بصورت دسته جمعی روی شاخه و تنه صورت میگرد. تقریبا در اواخر اسفند و بهار تخم ها تفریخ می شوند و شته ها خارج می شوند و به سکل زنده زایی تولید مثل میکنند. چرخه زندگی بطور کامل است.

روش های کنترل شته خالدار هلو یا شته خونی هلو

کنترل بیولوژیکی  :

برای مبارزه با این آفت میتوان با رها کردن کفشدوزک یا نوعی از زنبور های پارازیتوئید در باغات به کنترل بیولوژِکی پرداخت.

کنترل زراعی :

میتوان با جمع آوری بقایای گیاهی که محل زمستان گذرانی این حشره است ، به کنترل این آفت کمک کرد. هرس سرشاخه های آلوده و علف های هرز و حذف آن نیز به کنترل این حشره کمک میکند. همچنین تراشیدن محل حضور این آفت روی تنه نیز کمک کننده است.

کنترل شیمیایی :

برای مبارزه شیمیایی باید از سموم سیستمیک مانند استامی پراید ، مالاتیون ، کنفیدور ،دیازینون استفاده کرد. استفاده از روغن ولک در سمپاشی زمستانه نیز بر کاهش جمعیت این شته موثر است.

4.4/5 - (8 امتیاز)
من گیاهپزشک هستم و پس از 5 سال متوالی فعالیت عملی در حوزه ی گل و گیاه و مطالعه در حوزه های مرتبط قدم به دنیای محتوا گذاشتم و اکنون به عنوان یک بازاریاب محتوا در حوزه گل و گیاه فعالیت میکنم.
پست های مرتبط

همه چیز در مورد کفشدوزک ها Ladybugs

کفشدوزک جز جذاب ترین گروه های حشرات به شمار می روند و…

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

زندگی شگفت انگیز خرخاکی ها (Woodlouse)

راسته : جورپایان زیر راسته : خرخاکیان (Oniscidea) در این مقاله قرار…

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کنه تار عنکبوتی یا کنه تارتن یا کنه دونقطه ای (Spider mite)

ویژگی های کلی کنه تار عنکبوتی: یک از خطرناک ترین آفات برای…

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید