صفحه اصلی > حشرات و آفات : زندگی شگفت انگیز خرخاکی ها (Woodlouse)

زندگی شگفت انگیز خرخاکی ها (Woodlouse)

خرخاکی ها

راسته : جورپایان
زیر راسته : خرخاکیان (Oniscidea)

در این مقاله قرار است که در مورد یک بندپا به نام خرخاکی صحبت کینم. خرخاکی حشره ای است از زیر شاخه سخت پوستان (Crustacea) . این زیرشاخه شامل گروه بزرگی از بندپایان می باشد. همه سخت پوستان مشخصا دارای دو جفت شاخک میباشند. اکثر آنها دریازی ولی تعدادی در آب های شیرین و تعداد اندکی نیز خشکی زی هستند مانند خرخاکی.

ویژگی های کلی خرخاکی:

حشره ای است با 7-10 جفت پا ، بدنی بندبند ، شاخک های بلند (به کمک این شاخک ها میتواند راه خود را پیدا کند و توسط گیرنده های موجود روی شاخک بوی مواد شیمیایی را احساس کند) و پوسته ای سخت. شاید در اولین برخورد با این حشره سعی در کشتن آن داشته باشیم ولی بدلیل داشتن پوسته ای سخت به راحتی با فشارآوردن کشته نمی شود. این حشرات از فضولات حیوانات دیگر ، کپک و پسماند گیاهی تغذیه میکنند. خرخاکی در محیط های نرطوب زندگی میکند و برای زنده ماندن به رطوبت نیاز دارد.
بسیاری از حشرات زنده ناقل بیماری هستند و آفت به حساب می آیند . اما خرخاکی تا کنون ناقل بیماری نبوده است. حتی در برخی منابع همانند کرم خاکی ، از این حشره نیز بعنوان حشره ای مفید یاد شده است که با جابجا شدن در خاک باعث جریان پیدا کردن هوا در خاک میشود. همچنین با تجزیه مواد باعث ایجاد کمپوست در خاک میشود.
این حشرات در مواقعی که احساس خطر کنند، خود را به شکل گلوله در میآورند که بدلیل پوسته ی سخت بدنشان از خودشان دربرابر موجودات دیگر محافظت میکنند.

خسارت خرخاکی و مبارزه با آن :

وجود این حشره در گلدان میتواند باعث ایجاد خسارت شود. زیرا در خاک گلدان مواد مغذی زیادی وجود ندارد . در نتیجه این حشره به ریشیه گیاه حمله میکند و باعث از بین رفتن گیاه می شود.
برای مبارزه با این بندپا میتوان از سم دیازینون یا سوین استفاده کرد.
درصورت مشاهده این حشره ، باید به این نکته پی برد که رطوبت محیط بالا است. درنتیجه با کم کردن رطوبت محیط میتوان ب کنترل این حشره کمک کرد.

نتیجه گیری :

این حشره ضرر و زیانی برای انسان ندارد . درنتیجه با کنترل رطوبت محیط میتوان از ورود این حشره به محیط جلوگیری کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
من گیاهپزشک هستم و پس از 5 سال متوالی فعالیت عملی در حوزه ی گل و گیاه و مطالعه در حوزه های مرتبط قدم به دنیای محتوا گذاشتم و اکنون به عنوان یک بازاریاب محتوا در حوزه گل و گیاه فعالیت میکنم.
پست های مرتبط

همه چیز در مورد کفشدوزک ها Ladybugs

کفشدوزک جز جذاب ترین گروه های حشرات به شمار می روند و…

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

شته خالدار هلو یا شته خونی هلو

نام علمی Pterochloroides persicae نام خانواده Aphididae شته خالدار هلو یا شته…

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کنه تار عنکبوتی یا کنه تارتن یا کنه دونقطه ای (Spider mite)

ویژگی های کلی کنه تار عنکبوتی: یک از خطرناک ترین آفات برای…

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاه کاربران (2 دیدگاه)

  1. بسیار عالی و قابل فهم مطالب را مطرح نموده اید. سپاسگزارم موفق باشید. سعی میکنم. ماهی یکبار هم شده به سایت شما برای خواندم مطلب جدید سر بزنم .

    1. خوشحالیم که مطلب رو دوست داشتید و براتون کاربردی بوده،خوشحال میشیم هر هفته به سایتمون سر بزنید مطالب جدید هر هفته اضافه میشه و مطالب قبلی ویرایش میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید